شرحی از زندگی آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی توسط ساواک در سال 1347


11 آذر 1402


از: 21                                                                         تاریخ: 1 / 7 / 1347

به: 316                                                                      شماره: 2635 / 21

 

موضوع: شرح حال مکارم

    ناصر مکارم شیرازی در 22 شعبان 1347 قمری برابر بهمن ماه 1307 شمسی در شهر شیراز از میان خانوادهای متصف به فضایل و مکارم اخلاقی دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در دبستان (زینت) به پایان برد، از آن پس در دبیرستان (شاهپور) همان شهر تحصیلات متوسطه را به اتمام رسانید و در دوران تحصیل همواره در ردیف شاگردان ممتاز قرار داشت و با این که استعداد زیادی در تحصیل از خود نشان داد به جای آن که راه دانشگاه را پیش گیرد علاقه و توجهش به علوم اسلامی معطوف گردید.

آقای مکارم در آغاز در یکی از مدارس دینی شیراز (مدرسه آقا باباخان) به تحصیل مقدمات علوم اسلامی پرداخت و صرف و نحو و منطق و معانی و بیان و بدیع را نزد اساتید آن سامان به پایان رسانید و آنگاه توجه خود را به فقه و اصول معطوف داشت و سطوح را در زادگاه خود به انجام برد.

آقای مکارم برای ادامه تحصیلات در رشته علوم اسلامی در اواخر بهمن ماه 1324 شمسی به قم آمد و در حوزه علمیه این شهر به کسب دانش پرداخت و مدت پنج سال از محضر اساتید و مدرسین بزرگ بهره‌ها اندوخت و مورد توجه قرار گرفت. در سال 1328 شمسی به قصد تحصیل و تکمیل معلومات به نجف اشرف عزیمت کرد و در مجلس درس آیت‌اله حکیم و آیت‌اله خویی شرکت جست و تقریرات آن دو را نوشت و به دریافت اجازه اجتهاد نائل گشت. در سال 1330 به عزم اقامت در حوزه علمیه قم، نجف را ترک گفت و از محضر آیت‌اله بروجردی استفاده کرد و رشته علوم عقلی را نزد علامه سیدمحمدحسین طباطبایی فراگرفت آنگاه به تدریس سطوح عالیه پرداخت و اکنون از مدرسین (دارالتبلیغ) به شمار می‌رود.

آقای مکارم در سال 1330 کتابی به نام (جلوه حق) پیرامون اصول صوفیگری انتشار داد و از طرف آیت‌اله بروجردی مورد تشویق قرار گرفت و در سال 1332 کتاب دیگری از او به چاپ رسید به نام (فیلسوف نماها) که با استقبال زیادی روبرو گردید و موضوع کتاب رد بر نظریات مادیگری و فلسفه ماتریالیسم است و تاکنون شش بار به چاپ رسیده و در سال 1333به عنوان بهترین کتاب سال شناخته شد و بزرگترین جایزه از طرف بنیاد پهلوی به آن تعلق گرفت.

آقای مکارم در سال 1336 با همکاری جمعی از فضلای حوزه علمیه قم به انتشار مجله مکتب اسلام همت گماشت که مورد استقبال بی‌سابقه عموم واقع شد و در میان مجلات اسلامی جایی باز کرد و امروز از لحاظ تیراژ در درجه اول قرار دارد و هر ماه تعداد 36000 شماره از آن چاپ می‌شود.

از فعالیت‌های اجتماعی دیگر آقای مکارم تأسیس و تشکیل (مجمع علمی نجات نسل جوان) است که طلاب و دانشجویان را به سوی خود جلب کرد و با تشکیل جلساتی ایرادات و اشکالات آنان را پاسخ می‌گفت و هم اکنون جمعی از نویسندگان حوزه پرورش یافته‌ی او هستند.

آقای مکارم تألیفات دیگری نیز دارد که بدین شرح است . 1 . آفریدگار (جهان) 2 . چگونه خدا را بشناسیم 3 . رهبران بزرگ و مسئولیت‌های بزرگتر 4 . داروینیسم و یا آخرین فرضیه تکامل  5 . نبوت خاصه پیامبر اسلام  6 . قواعد فقهیه  7 . ترجمه جلد اول تفسیر (المیزان)  8 . بحثی درباره ماتریالیسم و کمونیسم  9 . ترجمه کتاب اصل الشیعه و اصولها.

آقای مکارم نویسنده‌ای معروف و گوینده‌ای توانا و شاعری خوش ‌ذوق است. آثار قلمی او علاقمندان زیادی دارد و بیان او در منبر رسا و جذاب است و اشعارش دارای لطف خاصی می‌باشد.

آقای مکارم جوانی متواضع و فروتن و خوش برخورد است و علاقه دارد طلاب با زمان پیش بروند و دانش خود را با مقتضیات عصر منطبق سازند. از تظاهر به قدس و ریاکاری ابراز انزجار می‌کند. مسائل اجتماعی را با روشن بینی می‌نگرد. در میان دوستانش به یک‌دندگی شناخته شده و معتقدند که مکارم در کارهای اجتماعی همواره می‌کوشد جنبه رهبری داشته باشد و شخصیت خود را در میان دیگران حفظ کند. یک قطعه عکس نامبرده به ضمیمه تقدیم می‌گردد.

نظریه منبع. نظری ندارد.

نظریه رهبر عملیات. نظری ندارد.                                        آقای کاشی. بهره‌برداری شود 3 / 7

نظریه امنیت داخلی. نظری ندارم. روحانی       با پرونده ناصر مکارم شیرازی ارائه شود. 3 / 7 / 47

 




منبع: آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک، جلد اول، صفحه 330 و 331، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1396


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.