امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمودند: از آثار گذشتگان عبرت‌هایی برایتان به یادگار و باقی گذاشته شده است از برای این که شما از آنها عبرت بگیرید. غررالحکم، جلد 3، صفحه 448، به نقل از آثارالصادقین، آیت‌الله احسان‌بخش.

تمام گرفتاری‌هایی که ما در این طول تاریخ داشتیم، بهره‌برداری از جهالت مردم بوده است. جهالت مردم را آلت دست قرار دادند و بر خلاف مصالح خودشان تجهیز کردند. امام خمینی(قدس سره)، صحیفه امام، ج 13، ص 452.

 

روزشمار اسنادی


پس از دستگیری و بازداشت حضرت امام(ره) (15 خرداد 1342)، سازمان امنیت تصمیم گرفت که آن حضرت را به سنندج تبعید کند؛ شهری در غرب ایران و مرکز استان کردستان. احتمالاً در انتخاب این شهر به عنوان تبعیدگاه حضرت امام(ه) نکاتی چون بافت قومی و مذهبی شهر و البته فاصله جغرافیایی آن با تهران و قم به عنوان نقطه آغاز انقلاب اسلامی موردنظر بوده است. سند زیر روایت می‌کند که چگونه مقدمات کار و هماهنگی لازم در حال پیگیری است؛ گرچه این اقدام هیچگاه عملی نشد.
در سند دیگری شایعاتی مبنی بر تبعید آن حضرت به ماهان کرمان مورد اشاره قرار گرفته است.



سند زیر اتحاد و همبستگی مردم و روحانیون در روزهای دستگیری امام خمینی (ره) در سال 1342 را نشان می‌دهد. بر اساس این سند روحانیت به بازاریان و مردم اطمینان داده‌اند که در کنار حضرت امام خمینی (ره) علیه رژیم مبارزه خواهند کرد و تمام تلاش خود را برای آزادی ایشان به کار خواهند برد. در قسمتی از این سند به نزدیک‌شدن بیشتر مردم تهران و روحانیون علی رغم تبلیغات رژیم اشاره شده است. در این سند می‌خوانیم: «مقامات روحانی که از شهرستان‌ها به تهران آمده‌اند دارای روحیه جدیدی شده‌اند آنها گفته‌اند ما نمی‌دانستیم مردم تهران تا به این درجه نسبت به روحانیت اظهار احترام می‌کنند و همه متوجه شده‌ایم که ارتباط روحانیون ایران با خارجی‌ها افسانه‌ای است که دولت برای سرکوبی روحانیت به وجود آورده است.» لازم به توضیح است که یکی از حربه‌های رژیم برای مقابله با حرکت امام خمینی (ره) استفاده از برچسب‌های چون وابستگی به خارجی بود. این سند نشان می‌دهد که این تبلیغات در میان مردم تأثیر نداشته‌اند.



 برای آن که شهامت و درایت روحانیون و وعاظ انقلابی را متوجه شویم، باید این سند را با تأمل بخوانیم. این گزارش در 57/5/6 در مسجد سید اصفهان ایراد شده است. گزارشگر که وی را نمی‌شناخته، ظاهر او را توصیف کرده است.

به سخنان او توجه کنید:
«ما اینجا جمع شده‌ایم تا حکومت پوشالی این خائن را رسوا سازیم... دولت می‌گوید، فضای باز سیاسی و گشادی داریم، گشاد دهان پدرت است نه فضای باز سیاسی...»



 سند زیر اوضاع شهر اراک در روز 57/5/6 را روایت می‌کند. در این روز دو راه‌پیمایی اعتراضی در این شهر شکل گرفت. کانون آغازین هر دو اعتراض مساجد شهر بودند. اعتراض نخستین پس از پایان مجلس ختم مرحوم آیت‌الله علی معصومی همدانی در مسجد قبله بود و اعتراض دوم پس از پایان مراسم اختتامیه دوره کلاس قرآن در مسجد حاجی تقی‌خان این شهر شکل گرفت. اعتراضات با دستگیری تعدادی از تظاهرکنندگان پایان پذیرفت اما مضمون شعارهای تظاهرکنندگان مهم است:
درود بر خمینی، زنده باد نام شهیدان ما، و رهبر ما خمینی.



تقویم تاریخ

کانال‌های اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌ها

       
@historydocuments
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.